Yolo Java - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Robin Brouwer - WaarBenJij.nu Yolo Java - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Robin Brouwer - WaarBenJij.nu

Yolo Java

Blijf op de hoogte en volg Robin

07 September 2014 | Indonesië, Sanur

En Yolo was het!

Roept u maar en ik heb het gegeten. Van Sweet & Sour tot aan hete pepers en van chicken tot aan een snake. Het enige wat nog in Indonesië ontbreekt is mijn appelmoes!;)

De 14 daagse rondreis in Indonesië was het geld meer dan waard. We zijn begonnen in Jakarta en via Cianjur, waar we in een homestay verbleven zijn we verder door gegaan naar Bandung, Yogyakarta, Tawangmangu, Malang, Bromo, Kalibaru en uiteindelijk Bali, waar we eerst naar Pemuteran zijn geweest en daarna naar Sanur.

Het meest indrukwekkende van de hele trip is de diversiteit in cultuur. Op Bali geloven de meeste mensen in het hindoeïsme. Overal kun je mensen zien offeren. In bijna elke tuin is wel een hoekje gemaakt waar de Balinees een offer kan doen. Maar de meeste mensen in Indonesië geloven in de Islam. Deze 2 geloven leven vredig naast elkaar. We hebben vele tempels bezocht, waaronder Borobudur in Java. Als je hier een gebed wilt doen moet je alle etages 1, 3 of 7 keer rond met de klok mee. Dit is overigens weer een boeddhistisch heiligdom.

Naast de vele tempels en paleizen die ik gezien heb zijn er ook prachtige vulkanen. Op Bromo hebben wij bijvoorbeeld de zonsondergang gezien vanaf de rand van de krater (zie mijn handstandfoto). Ook de zonsopgang vanaf de hoogste berg in Bromo. Om daar te komen moesten we midden in de nacht, rond 2 uur, met een jeep omhoog. Het was onwijs donker, maar overal op straat stonden verkopers al klaar om jassen, handschoenen, mutsen etc. te verkopen. Kortom het was ijskoud op de top. Na een klim van 30 minuten met de jeep waren we eindelijk boven en we waren niet alleen. Elke dag staan er rond de 200 mensen bovenaan de berg om de zonsopgang te zien. In het weekend soms wel 400 mensen. Aan de linkerkant konden we de zonsopgang zien en aan de rechterkant hadden we uitzicht op de vulkaan 'Bromo'. En wauw, wat was het mooi! Meer dan de moeite waard om zo vroeg je bed uit te gaan en kou te lijden.

De vele dorpjes die we bezocht hebben is ook een hele ervaring. De kinderen die in deze dorpen leven zien alleen blanke mensen op tv. Met andere woorden, ik weet nu ook hoe het voelt om beroemd te zijn. Iedereen wil op de foto met je en wanneer je iets terug zegt vinden ze het helemaal geweldig. En ook als we met de bus door een stadje of dorpje rijden zwaait iedereen naar je. Het mooiste voorbeeld hiervan is dat we op weg waren naar Tawangmangu en onderweg een parade ons tegemoet kwam. De honderden mensen die langs de weg stonden om de parade te zien hadden ineens geen oog meer voor de parade, maar vonden het onwijs interessant om een bus vol blanke te zien. Iedereen zwaaide naar ons en maakte foto's, terwijl de parade aan de andere kant van de weg was.

1 van de dingen die ook bij deze trip hoorde was het diversiteit in eten. Onze groepsleider kwam telkens met verschillende tips en vond het belangrijk dat wij alles probeerde. Ik heb zelfs een cookingclass gedaan. Alles is keurig opgeschreven en gefotografeerd, dus wanneer ik terug ben in Holland en wie zin heeft in de lekkerste Sweet & Sour chicken met rijst en zelfgemaakte kroepoek en allerlij Indonesische lekkernijen komt maar langs;).

Ook de groep begint wat los te komen. Ik ga het meest om met de meiden uit Zwitserland (zie Ice buck filmpje), maar ook met de rest kan ik het wel vinden. Het is een leuke gezellige groep om 2 weekjes mee te reizen. 13 dagen lang dacht ik bijvoorbeeld dat Ernst (jongen uit Duitsland) geen Engels kon of gewoon te verlegen was om te praten. Op de laatste avond heeft hij even het tegendeel bewezen. Na een avondje stappen deelde we samen een taxi en in plaats van terug te gaan naar het hotel vroeg de taxichauffeur of wij meiden wilden zien. "Only looking" was het antwoord van Ernst. Wij op naar de meiden en na 10 minuten rijden door allerlij smalle steegjes kwamen we aan bij een huis. Achter een raam zaten 15 meiden te wachten om uitgekozen te worden. Na 2 minuten rond gekeken te hebben was het tijd om te aan, het was immers 'only looking' wat we zeiden. Maar de taxichauffeur had nog een betere spot en Ernst, die ik intussen niet meer herkende, wilde die ook wel zien. Weer 10 minuten rijden door kleine donkere steegjes kwamen we aan bij een groot huis. Weer 15 meiden achter 1 grote raam en dit keer zag Ernst wel een leukerd. De pooier, gekleed in een zwarte leren jack en met een gladde uitstraling, liep daar als een baas te dirigeren. De sfeer was best wel beangstigend, aangezien je niet weet waar je bent en omgeven bent door allerlij enge mannen. Daarnaast was ik ook niet geïnteresseerd in 1 van de meiden, dus waren ze niet blij met mijn aanwezigheid. Na ongeveer een uur wachten kwam Ernst terug en konden we eindelijk deze plek verlaten. Weer een ervaring rijker zullen we maar zeggen.

We eindigde de reis in Bali waar ik weer alleen verder ga. Nog geen idee hoe of wat, maar Australië komt wel dichterbij zo!

  • 07 September 2014 - 10:52

    Monique{mams}:

    Hey kind,ook ik zal even reageren weer een leuk stukje je geniet volop zo te lezen.
    mis je ons al een beetje? Ik jou best wel maar als jij zo geniet,genieten wij ook!
    Kom graag een x eten wil jou kookkunsten wel eens proeven zonder de appelmoes!
    Groetjes en liefs en tot het volgende verhaal of de whatsapp. xx

  • 07 September 2014 - 15:34

    Teus:

    Hallo,fijn verslag en dubbel lang .
    Wat dacht je zehebben even niets gehoord dus extra maar.
    Wij kunnen wel enigszins denken hoe jij reilt en zeilt maar niet alles want een dag is toch maar 24 uur en die wil jij als ik zo lees helemaal vullen ook met dames achter een raam, gevaarlijk maar wel wijs gehandeld .weetwel hoe ik het gedaan zou hebben voor mij een weet en voor de rest die het lezen een vraag.
    Iets DWOW uitgeschakeld beker en wat er vandaag is gebeurt weet ik nog niet maar Pauli is vol goede moed als ik het zo lees in de krant.
    Kan hier niets op posten v.w.b. foto's maar ik bewaar hetw eol en als het erg leuk/belangrijk is dan tarcht ik het via facebook.
    Even over het eten kom graag en heet nu je weet niet erg tot nu toe.
    Je zegt over het donker zijn ja dat is tropen zon weg geen schemering dus direct nacht ,duren de avonden tenminste lekker lang.
    Wens je weer erg veel plezier en succes met het vervolg en ik denk dat ALLEEN het niet lang duurt als je verder reist.
    Groeten en tot de volgende keer maar weer

  • 07 September 2014 - 16:10

    Piet Doesburg:

    Hey collega, nodig mezelf en Geraldine (met haar Indonesische roots) graag uit voor zo'n proeverij hoor. Weer een leuk verslag en zo verstandig voor zo'n jonkie haha. Veel plezier, denk dat je zo weer andere gezellen op je pad treft. Groetjes van Geraldine en mij. Have fun

  • 07 September 2014 - 19:27

    Martin:

    Mooi verslag en onwijs leuk om iedere keer te lezen.
    Groetjes en veel reis plezier !!!

  • 08 September 2014 - 12:46

    Teus:

    Hallo Robin evn iets van jouw favorite club?
    DWOW v erslagen door Conzelo met 4-2.
    Mark Pauli was uiteraard niet tevreden "We verloren teveel duels(oud zeer) waren n iet scherp en gaven teveel weg.
    Doelpunten makers DWOW Remy strafschop en Joop Groot.
    Dus het oude liedje zet zich voort.
    Dus ze missen een scherpe rechterspits of zoiets.
    Succes met het vervolg van je reis en tot lees genot.

  • 11 September 2014 - 13:45

    M En R:

    Ben niet van de schrijverige, maar we volgen alles met heel veel interesse en plezier. Ga zo door man schitterend, genieten

  • 15 September 2014 - 10:15

    Teus:

    Hallo ,Hoop dat het goed gaat,helaas over je cluppie.
    Weer verloren van VZV Koos Hidden met 3-1.
    Mark "We haddeb veel echt veel kansen .VZV maakte ze af en wij niet"
    Hoe kan je zoiets bedennken als je met 3-1 verliest.
    Groeten hoop ook ooit nog eens wat p[ositief te kunnen melden.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Robin

Vanaf 5-7-2014 ga ik een wereldreis maken. Ik ben van plan om eerst Azië te verkennen. Vervolgens wil ik door naar Australië. Daar ga ik via Melbourne naar Cairns. Vervolgens door naar Nieuw-Zeeland. Daarna richting Amerika, waar ik eerst nog een tussenstop op Hawaii en/of de Fiji eilanden maak. Om vervolgens via Los Angeles naar Las Vegas naar San Fransisco en uiteindelijk naar New York te gaan. Dit is in grote lijnen mijn planning. Hier kan natuurlijk van alles nog aan veranderen. Ik heb hier een jaar voor uitgetrokken.

Actief sinds 27 Juni 2014
Verslag gelezen: 527
Totaal aantal bezoekers 28207

Voorgaande reizen:

05 Juli 2014 - 04 Juli 2015

Wereldreis!

Landen bezocht: